fredag 29. mai 2015

Ut på tur!

Jeg simpelthen elsker å trene i skogen. Jeg er ikke så glad i å løpe, men i skogen er det mer naturlig å blande gange, jogging, løping, elghufs, hjorting opp kneiker og balansering på stokker og klopper over bekker og myrer.

Jeg har noen favorittruter som jeg kommer til rett utforbi døra hjemme, helt perfekt lavterskeltrening. På med treningstøy, vann i flaska, pulsklokke og gode sko, telefon med Runkeeper og vips er jeg ute.

Når jeg er ute i skogen kommer tankene lett. Ofte har jeg musikk på øret (zumba-rytmer, selvfølgelig (link til spotify spillelisten zumbajogg)), men nå om våren er det så fint med skogens egen musikk. Fuglene, vinden, bekkens klukking, skogens lyder.

Det er hyggelig med følge, men ofte foretrekker jeg mitt eget selskap. Det er noe meditativt å være alene i skogen. La tankene komme og gå, ha lange samtaler med seg selv, finne løsninger og roen. Min form for meditasjon og mindfulness, tenker jeg.

Favorittruter i nærområdet:

Totjernsrunden - Hjemmefra via Fisklaus og Burudvann.
Kolsåsrunden - Fra Stein Gård, langs med kanten, opp og over Kolsås
Enden av veien - Hjemmefra, opp til Burud og til enden av veien som går nesten rundt vannet, samme vei hjem
Vestsiden av Lommedalen - Hjemmefra, opp via Gullhaug, Eineåsen, Solfjellstua og ned (denne turen via Haugsåsen)

Favorittruter fra Herand:

Tostøl - Området fra parkeringen nedenfor Grimenuten, og innover i fjellet. Mange ruter her!
Samlen - Lokal utkikkspunkt (Alternativ kortere rute)
Samlen rundt - Herlig tur i unikt kulturlandskap
Haugsvarden - Særpreget tur, bratt, spennende og flott utsikt
Unndal - Samland - Utrolig effektiv treningsrunde
Kulturstien - fast runde hvert år. Perfekt kort-tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar